دارویی با فواید شگفت انگیز در بهبود بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت

10 آوریل 2014- دوز کم  داروی  atrasentan(ممانعت کننده ی رسپتور اندوتلینA) دفع پروتئین را در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کلیوی تا 36 درصد کاهش می دهد.

Atrasentanداروی پایین آورنده ی  فشارخون و کلسترول است که هیچ عارضه ی  جانبی اصلی در مصرف آن گزارش نشده است. نتایج این تحقیق در مجله ی JASNمنتشر گردید. نتایج نشان می دهد آتراسنتان  به بیماران در معرض خطرات جدی سلامت کمک می کند.

 افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 در معرض خطرات عوارض این بیماری بر سلامت ارگانهای دیگر خود  نظیر کلیه ها و قلب هستند.  برای کاهش این خطرات، پایین آوردن  فشارخون و کاهش دفع پروتئین از ادرار یا آلبومینوری بسیار مهم است.

عواملی با نام ممانعت کننده های سیستم آنژیوتنسین – رنین RAS inhibitorsمی توانند هر دو کار را با  هم انجام دهند اما خطر دفع  آلبومین در ادرار برای این بیماران همچنان وجود دارد.

آتراسنتان با هدف قرار دادن گیرنده ی اندوتلین Aابتدا برای درمان سرطان تولید شد اما بعد از آن دانشمندان متوجه تأثیر کاهندگی آلبومینوری این دارو شدند .

در دو مطالعه ی دوسوکور، چند ملیتی موازی که طراحی مشابهی داشتند، دانشمندان  قدرت  آتراسنتان را برای کاهش بیشتر آلبومینوری در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کلیوی آزمودند، این بیماران  از ممانعت کننده های RASنیز استفاده می کردند.

 در مجموع به 211 بیمار بصورت تصادفی در گروه پلاسبو 0.75میلی گرم در روز آتراسنتان و در گروه آزمایش  1.25میلی گرم در روز آتراسنتان به مدت 12 هفته داده شد.

 بیماران  در این تحقیق در مرحله ی دوم وسوم بیماری مزمن کلیوی (CKD)با آلبومینوری قرار داشتند و همچنین بیشترین دوز قابل تحمل ممانعت کننده ی RASرا مصرف می کردند.

 دکتر  Zeeuwاز دانشگاه  پزشکی Groningen در هلند می گوید: این نشاندهنده ی یک جمعیت از بیماران با بالاترین نیاز پزشکی برآورده نشده در میان مبتلایان به دیابت است.

دکتر  Zeeuwو همکارانش متوجه شدند دوز پایین atrasentanسبب کاهش آلبومینوری به میزان  36 درصد بدون هیچ عارضه ی جانبی اصلی میشود علاوه بر این، آتراسنتان فشارخون و کلسترول را پایین می آید . هر چه دوز بالاتری  مصرف شود آلبومینوری به همان میزان  کاسته می شود اما سبب احتباس مایع در بدن می شود، علاوه بر این مصرف atrasentanدر دوز بالا سبب افزایش وزن ، بروز ادم محیطی، نارسایی احتقانی قلب و سایر عوارض جانبی در هر دو گروه بصورت مشابه  می شود. با اینکه هنوز  مکانیسم  دقیق  حفاظت آتراسنتان از کلیه ها کاملاً مشخص نشده است اما تصور می شود که این داور دارای  تأثیرات مفیدی بر عروق  خونی موجود در کلیه ها است همچنین موجب کاهش  التهاب و زخم می شود.

 دکتر Zeeuwمی گوید: اگر چه این تحقیق نتایج بالینی قابل توجهی در کاهش  آلبومینوری با حداقل احتباس آب واثرات  جانبی مضر قلبی را نشان می دهد اما نیاز به انجام مطالعات  بیشتری بروی نتایج قلبی و کلیوی  در پشتیبانی بیشتر از این یافته ها احساس می شود. یک  مطالعه  در فاز سوم  درحال انجام است که تأثیرات حفاظتی آتراسنتان بر کلیه ها و بیماریهای قلبی عروقی را آشکار  خواهد کرد.

نویسندگان  این مقاله دکتر Chandrashekarو دکتر Juncosاز دانشگاه  Mississippiبه این نکته اشاره دارند که جامعه ی پزشکی به ابداع درمانهای اضافه برای بهبود درمان نفروپاتی دیابتی  و بررسی  تأثیر ممانعت کننده ی اندوتلین در درمان نفروپاتی نیاز حیاتی دارد.

محققین می گویند: شناسایی دوز مطلوب آتراسنتان که نسبت خطر به فواید این دارو را در این جمعیت از بیماران  کاهش  می دهد یک موفقیت است، این دوز در مطالعات  آینده استفاده خواهد شد و قدمی مثبت  به سمت جلو است. این تنها یکی از چندین مرحله ای است که باید  در این تحقیقات انجام شود.

منبع:Journal of the American Society of Nephrology, 2014; DOI: 10.1681/ASN.2014020174

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140410194330.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا